Suuren suosion saanut CMADFI-seminaari Fellmanniassa 26.1.2015
16.1.2015 12:00 | UUTINEN
Amerikasta alkunsa saaneen CMAD-teemapäivän idea on nostaa yhteisömanagereiden arvostusta. Arvostusta tarvitaan, sillä työssä on rankkoja puolia, kuten yksityisyyden menettäminen ja se, että yhteisömanageri saattaa joutua vastaamaan päivästä toiseen asiakkailta tulevaan joskus hyvinkin rankkaan kritiikkiin. Työturvallisuuskeskuskin on laatinut someohjeet, joiden mukaan työnantajan tulee tarjota työntekijälle tukea silloin, kun asiakas herjaa työntekijää somessa: tätä ei saa silloin jättää selvittämään tilannetta yksin. Tukea ei ehkä organisaatioissa vielä osata antaa, sillä moni vastaaja kertoi, ettei roolia arvosteta edes oman organisaation sisällä, vaan se tulkitaan ”Facebookissa notkumiseksi”. Siksi CMADFI haluaa kasvattaa yleistä tietoisuutta roolista.
Yhteisömanagerikyselyn mukaan tavoitteet yhteisöllisyyden kasvattamisen taustalla liittyivät paitsi viestintään ja markkinointiin, myös työnantajamielikuvaan, henkilöstön kehittämiseen, työtyytyväisyyteen ja tuotekehitykseen. Suosituimmat yhteisömanagereiden työhönsä käyttämät somepalvelut olivat Facebook (90%), Twitter (85%), LinkedIn (54%), blogit (48%), YouTube (44%) ja Google+ (31%).
Yhteisöllistä tapahtumajärjestämistä
Tapahtuman pääjärjestäjä, someasiantuntija Johanna Janhonen, on itse johtanut erilaisia yhteisöjä 12 vuotta. Tällä hetkellä hänen tärkein yhteisönsä koostuu suomalaisista yhteisömanagereista, jotka järjestävät CMADFI-tapahtumaa.